دلیل ادرار زیاد درشب چیست؟

ادرار زیاد

آیا در طول شب نیاز به دستشویی رفتن را زیاد احساس می‌کنید؟ حس می‌کنید که ادرار شما زیاد شده است؟ اگر در طول 6 تا 8 ساعت بیش از یک بار به دستشویی بروید، ممکن است شب ادراری داشته باشید.

ممکن است بدن شما بیش از حد ادرار تولید کند یا مثانه نتواند به اندازه کافی آن را نگه دارد. گاهی اوقات نیز دلیل آن هر دو است.

دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. برخی نیاز به درمان پزشکی دارند، برخی دیگر را می­توانید خودتان مدیریت کنید.

بله، ممکن است بیش از حد نوشیدنی خورده باشید یا خیلی نزدیک به زمان خواب نوشیدنی خورده باشید. سعی کنید تا چند ساعت قبل از خواب، کمتر نوشیدنی مصرف کنید. در اواخر روز الکل یا کافئین مصرف نکنید، و حتما قبل از رفتن به رختخواب دستشویی بروید.

بله. عفونت دستگاه ادراری، ادرار کردن در طول روز و شب را تحریک می­کند. ممکن است هنگام ادرار کردن درد داشته باشید، شکم شما درد کند و همچنین ممکن است تب داشته باشید. پزشک شما می­تواند عفونت ادراری را تشخیص داده و درمان کند.

هر چه سن شما بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که نیاز به ادرار کردن در شب داشته باشید.

با افزایش سن، بدن شما هورمونی که باعث غلیظ شدن ادرار می گردد را کمتر تولید می­کند، این هورمون باعث می شود تا بتوانید ادرار خود را تا صبح نگه دارید.

همچنین وقتی مسن­تر می­شوید، احتمال ابتلا به سایر مشکلات سلامتی نیز وجود دارد که باعث می­شود در شب نیاز به ادرار کردن پیدا کنید. جنسیت شما نیز می­تواند در این امر نقش داشته باشد:

مردان: زمانی که شما مسن­تر می­شوید بزرگ شدن پروستات شایع است. معمولاً جدی نیست، اما می­تواند مانع از تخلیه کامل مثانه به هنگام ادرار کردن گردد.

زنان: بعد از یائسگی، استروژن کمتری تولید می­شود. این اتفاق می‌تواند باعث تغییراتی در دستگاه ادراری شود که باعث می‌شود شما مجبور شوید بیشتر دستشویی بروید. اگر بچه دار شده­اید، ممکن است ماهیچه­های لگن شما نیز ضعیف­تر باشند.

برخی از داروها باعث ادرار بیشتر شما می­شوند. از پزشک خود درباره تاثیر داروها بر افزایش حجم ادرار خود سوال کنید. ممکن است با مصرف آنها در اول صبح مشکل را حل کنید، یا ممکن است پزشک بتواند داروی شما را تغییر دهد.

گاهی به دلیل نیاز به تخلیه ادرار از خواب بیدار نمی­شوید، بلکه از خواب بیدار شوید و سپس احساس می کنید که باید به دستشویی بروید. اگر سندرم پای بیقرار، گرگرفتگی، درد مداوم (مزمن) یا افسردگی دارید، ممکن است این اتفاق برای شما بیفتد. همچنین ارتباطی بین آپنه خواب و نیاز به رفتن به دستشویی در شب وجود دارد.

درمان اختلال خواب معمولاً مشکل ادرار شبانه را نیز حل می­کند.

هنگامی که قلب شما آنطور که باید خون را پمپاژ نکند، مایع در اندام های شما جمع می­شود که به آن ادم می گویند. ادم را به خصوص در مچ پاهای خود متوجه خواهید شد.

هنگامی که دراز می­کشید، بدن شما مایع اضافی را خارج می­کند و به این ترتیب مثانه  شما پر شده و شما را بیدار می­کند.

ممکن است با بالا گذاشتن پاهای خود در طول روز یا پوشیدن جوراب­های فشاری به کنترل ادم کمک کنید.

اگر سعی کرده­اید مشکل را کنترل کنید اما برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید. سایر مسائل پزشکی نیز می­تواند باعث شود مثانه شما کمتر از آنچه باید ادرار را در خود نگه دارد. این مسائل شامل موارد زیر می­باشد:

  • تومور مثانه
  • تومور پروستات
  • مثانه بیش‌فعال
  • سیستیت بینابینی
  • بارداری
  • چاقی

اما شرایطی که باعث می­شود بدن شما بیش از حد ادرار تولید کند عبارتند از:

  • دیابت قندی
  • دیابت بی­مزه
  • نارسایی کبد
  • بیماری­های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس، آلزایمر و پارکینسون

اگر یک بیماری زمینه‌ای دارید و آن را درمان کنید، ممکن است مشکل ادرار شبانه شما متوقف شود. اما ممکن است برای کمک به درمان آن به دارو نیز نیاز پیدا کنید.

بیدار شدن در شب برای ادرار کردن می­تواند مشکلاتی را در طول روز برای شما ایجاد کند، مانند عدم تمرکز یا سایر مشکلات سلامتی. هنگامی که شما مسن هستید، شب ادراری احتمال افتادن و شکستن لگن را در شما افزایش می­دهد.

یک دفترچه یادداشت تهیه کرده و آنچه می­نوشید و زمان و میزان ادرار کردنتان را در آن ثبت کنید.

پزشک شما می­خواهد بداند:

  • خواب شما چطور است؟
  • آیا در طول روز احساس خستگی می­کنید؟
  • چه داروهایی مصرف می­کنید؟
  • و هر علائم دیگری که دارید.

منبع: Webmd

مطالعه بیشتر: درمان دیابت _ داروهای کاهش قند خون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا