پیشگیری از سرطان: 7 نکته برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

پیشگیری از سرطان

آیا نگران ابتلا به سرطان هستید؟ با ایجاد تغییراتی مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام معاینات پزشکی منظم می‌توانید از سرطان پیشگیری کنید.

افراد چگونه شانس ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند؟ برای جواب به این سوال توصیه‌های زیادی وجود دارد. اما در برخی مواقع، توصیه‌های یک مطالعه برخلاف توصیه‌های مطالعات دیگر است.

در نتیجه همچنان تحقیقات بر روی راه‌های پیشگیری از سرطان در حال توسعه است. با این وجود، تاکنون به قطع پذیرفته شده است که انتخاب سبک زندگی بر شانس ابتلا به سرطان تأثیر می‌گذارد.

در این مقاله از هلدینگ هیتکو به سبک زندگی که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند خواهیم پرداخت.

سیگار به بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان ریه، دهان، گلو، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم و کلیه مرتبط است. حتی قرار گرفتن در اطراف دود فردی که سیگار می‌کشد، ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

اما فقط سیگار کشیدن نیست که مضر است. جویدن تنباکو با سرطان دهان، گلو و لوزالمعده مرتبط است.

دوری از تنباکو – یا تصمیم به ترک آن – راه مهمی برای کمک به پیشگیری از سرطان است. برای کمک به ترک دخانیات، با یک پزشک در مورد محصولات سایر روش‌های ترک سیگار مشورت کنید.

اگرچه خوردن غذاهای سالم پیشگیری از سرطان را تضمین نمی‌کند، اما ممکن است خط آن را کاهش دهد. موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • میوه و سبزیجات فراوان بخورید. رژیم غذایی خود را بر پایه میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی از منابع گیاهی – مانند غلات کامل و لوبیاها قرار دهید. با انتخاب کمتر غذاهای پرکالری سعی کنید غذاهایی سبک‌تر و با حجم کم‌تر بخورید. قند و چربی تصفیه شده از منابع حیوانی را محدود کنید.
  • الکل را فقط در حد اعتدال بنوشید. الکل خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه، روده بزرگ، ریه، کلیه و کبد را افزایش می‌دهد. بیشتر نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
  • گوشت‌های فرآوری شده را محدود کنید. خوردن گوشت فرآوری شده اغلب می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد. این خبر بر اساس گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، آژانس سرطان سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است.

افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای حاوی روغن زیتون فرابکر و آجیل مخلوط استفاده می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیشتر بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون را به کره ترجیح می‌دهند و به جای گوشت قرمز، ماهی می‌خورند.

داشتن وزن مناسب ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. سرطان‌هایی مانند سرطان سینه، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه.

فعالیت بدنی نیز مهم است. علاوه بر کمک به کنترل وزن ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

انجام هر میزان فعالیت بدنی برای سلامتی مفید است. اما توصیه می‌شود حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط یا 75 دقیقه در هفته فعالیت هوازی سخت داشته باشید.

می‌توانید فعالیت هوازی متوسط و سخت را ترکیب کنید. اما به عنوان یک هدف کلی، حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. در نظر داشته باشید که قطعا بیشتر از این مقدار بهتر است.

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان و یکی از قابل پیشگیری‌ترین آنهاست.

برای محافظت از پوست‌تان این نکات را امتحان کنید:

از آفتاب ظهر دوری کنید. از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از نور خورشید دوری کنید. زمانی که پرتوهای خورشید در قوی‌ترین حالت خود هستند.

در سایه بمانید. زمانی که در خارج از منزل هستید، تا حد امکان در سایه حرکت کنید. عینک آفتابی و کلاه لبه پهن نیز کمک کننده است.

پوست خود را بپوشانید. لباسی بپوشید که تا حد امکان پوست را بپوشاند. از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. رنگ‌های روشن یا تیره بپوشید. آنها بیشتر از لباس‌های رنگی، اشعه‌های مضر خورشید را منعکس می‌کنند.

در مصرف کرم ضد آفتاب کوتاهی نکنید. حتی در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب طیف گسترده با SPF حداقل 30 استفاده کنید. کرم ضد آفتاب زیاد بزنید. هر دو ساعت یا بیشتر بعد از شنا یا تعریق مجددا از ضد آفتاب استفاده کنید.

از تخت‌های برنزه کننده (سولاریوم) یا لامپ‌های آفتابی استفاده نکنید. می‌توانند به اندازه نور خورشید مضر باشند.

محافظت در برابر برخی عفونت‌های ویروسی می‌تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. با یک پزشک درباره واکسینه شدن در برابر موارد زیر صحبت کنید:

هپاتیت B : هپاتیت B می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

افراد زیر در معرض خطر بالای ابتلا به هپاتیت B هستند:

  • با بیش از یک شریک رابطه جنسی دارند
  • یک شریک جنسی دارند که با دیگران رابطه جنسی دارد
  • افراد مبتلا به عفونت‌های مقاربتی

سایر افراد در معرض خطر هپاتیت B:

  • داروهای غیرقانونی تزریق می‌کنند
  • مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند
  • کارکنان مراقبت‌های بهداشتی یا ایمنی عمومی که ممکن است با خون یا مایعات بدن آلوده تماس داشته باشند

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  : HPV یک ویروس مقاربتی است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های دستگاه تناسلی و همچنین سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن شود. واکسن HPV برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می‌شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً استفاده از واکسن Gardasil 9 را برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله تایید کرده است.

یکی دیگر از تاکتیک‌های موثر پیشگیری از سرطان، اجتناب از رفتارهای پرخطری است که می‌تواند منجر به عفونت‌هایی شود که به نوبه خود ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مثلا:

رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید. تعداد شرکای جنسی را محدود کنید و از کاندوم استفاده کنید. هرچه تعداد شرکای جنسی در طول زندگی بیشتر باشد، احتمال ابتلا به عفونت‌های مقاربتی مانند HIV یا HPV بیشتر می‌شود.

افرادی که HIV یا ایدز دارند بیشتر در معرض خطر سرطان مقعد، کبد و ریه قرار دارند. HPV اغلب با سرطان دهانه رحم مرتبط است، اما ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد، آلت تناسلی، گلو، مهبل و واژن را نیز افزایش دهد.

از سوزن‌های تزریق مشترک استفاده نکنید. تزریق دارو با سوزن‌های مشترک می‌تواند منجر به HIV و همچنین هپاتیت B و هپاتیت C شود که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. اگر در مورد سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد نگران هستید، به دنبال کمک حرفه‌ ای باشید.

انجام منظم خودآزمایی و انجام غربالگری سرطان‌ها – مانند سرطان پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و سینه – می‌تواند شانس تشخیص زودهنگام سرطان را افزایش دهد. در نتیجه احتمال درمان در آن زمان به احتمال زیاد موفقیت آمیز خواهد شد. از پزشک خود نیز درباره انتخاب بهترین برنامه غربالگری سرطان که مخصوص خودتان باشد سوال کنید.

منبع: MayoClinic

مطالعه بیشتر: شیوع سرطان در ایران _ کمپین روز جهانی سرطان­

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *