مشکلات شایع بارداری

مشکلات شایع بارداری

مشکلات شایع بارداری مشکلاتی هستند که برای اکثر زنان باردار رخ می‌دهد. اگر در دوران بارداری هستید، به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است احساساتی مثل عصبانیت یا ناراحتی را تجربه کنید. شاید احساس دلشوره نیز داشته باشید اما این احساسات اکثرا طبیعی هستند و نیازی به نگرانی ندارند. اما اگر این احساسات برای شما مشکل جدی بوجود آورد، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
در این مقاله قصد داریم به برخی از مشکلات شایع دوران بپردازیم، با ما همراه باشید.

در مراحل ابتدایی بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است به یبوست مبتلا شوید.

– غذاهایی با فیبر بالا مانند نان‌ گندم و غلات، میوه و سبزیجات همچنین حبوبات مانند لوبیا و عدس مصرف کنید. .
– به طور منظم ورزش کنید تا عضلات خود را تمرین دهید. .
– به اندازه کافی آب بنوشید.
– از مصرف زیاد قرص آهن خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث یبوست شوند. البته قبل از شروع به خوردن قرص آهن یا قطع کردن آن، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در پزشکی به حالت انقباض دردناک و ممتد ماهیچه‌ها کرامپ عضلات می‌گویند. این درد معمولاً در عضلات پاها و ساق پا رخ می‌دهد. کرامپ عضلات معمولاً در طول شب رخ می‌دهد.

ورزش منظم و آرام در دوران بارداری، به ویژه حرکات ورزشی مربوط به مچ پا و پاها، گردش خون شما را بهبود می‌بخشد و ممکن است به پیشگیری از کرامپ عضلات کمک کند.
این تمرینات می‌تواند به جلوگیری یا کاهش درد کرامپ عضلات کمک کند:
– مچ پا را 30 بار به بالا و پایین خم کنید.
– پا را 8 بار به یک طرف و 8 بار به طرف دیگر بچرخانید.
– با هر دو پا این تمرین‌ها را انجام دهید.
همچنین زمانی که دچار کرامپ عضلات هستید، ممکن است کشیدن انگشتان پا به سمت مچ پا یا ماساژ دادن عضلات پا به کمتر شدن درد کمک کند.

ممکن است در دوران بارداری احساس غش داشته باشید. این احساس به دلیل تغییرات هورمونی است.
احتمالاً این احساس غش زمانی که از روی صندلی سریع بلند شوید اتفاق می‌افتد، البته این احساس غش را ممکن است هنگام خوابیدن به پشت هم احساس کنید.

در ادامه نکاتی برای پیشگیری از احساس غش و سرگیجه آمده است:
– هنگامی که نشسته‌اید یا خوابیده‌اید، سعی کنید به آرامی بلند شوید.
– در هنگام ایستادن اگر احساس غش کردید، سریع به دنبال یک صندلی یا جایی برای نشستن بگردید؛ احتمالا سرگیجه شما برطرف می‌شود؛ اگر احساس غش و سرگیجه باقی ماند به پهلو بخواید.
– اگر به پشت خوابیده‌اید و احساس غش و سرگیجه داشتید، به یکی از پهلوها بچرخید.
در مراحل آخر دوران بارداری یا در فرایند زایمان، بهتر است که به پشت نخوابید. همچنین باید بعد از هفته 28 بارداری از پشت خوابیدن خودداری کنید، زیرا این موضوع با افزایش خطر مرگ نوزاد در رحم مرتبط است.

یکی دیگر از مشکلات شایع بارداری گرگرفتگی است. احتمالاً در دوران بارداری بیشتر از حالت معمول احساس گرما خواهید کرد. همچنین ممکن است بیشتر عرق کنید. این مسئله به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌باشد.

برای کمک به تسکین احساس گرگرفتگی، می‌توانید:
– لباس‌های گشاد از الیاف طبیعی بپوشید، زیرا این نوع لباس‌ها نسبت به الیافت مصنوعی، تنفس پوست را بهتر امکان‌پذیر می‌کنند.
– اتاق خود را خنک نگه دارید، می‌توانید از یک پنکه همراه کوچک استفاده کنید که در محیط هایی که به سیستم خنک کننده دسترسی نداشتید از آن پنکه استفاده کنید.
– بهداشت فردی خود و شست‌وشوی مکرر لباس‌ها را فراموش نکنید، تا احساس سرزندگی داشته باشید.

یکی از مشکلات شایع بارداری و پس از دوران بارداری بی اختیاری ادرار می‌باشد.
بی‌اختیاری ادرار ممکن است در مواقع زیر به سراغ شما بیاید:
سرفه کردن
 عطسه کردن
خندیدن
زمانی که سریع راه می‌روید.
یا وقتی که از جای خود بلند می‌شوید.
این بی‌اختیاری ممکن است موقتی باشد، زیرا عضلات کف لگن (عضلات اطراف مثانه) کمی شل می شوند تا برای زایمان آماده شوند. این اتفاق برای آماده‌سازی تولد نوزاد می‌باشد و جای هیچ نگرانی نیست.

تمرین‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای تقویت عضلات کف لگن خود در دوران بارداری انجام دهید. و تا حدی از بی‌اختیاری ادرار در دوران بارداری جلوگیری کنید.
در بسیاری از موارد، بی‌اختیاری ادرار قابل درمان است. اگر مشکل جدی‌تری دارید، با ماما یا پزشک خود در میان بگذارید.

تکرر ادرار در دوران بارداری معمولاً از اوایل بارداری شروع می‌شود و گاهی اوقات تا زمان تولد نوزاد ادامه دارد. علت این تکرر ادرار کوچک شدن حجم مثانه می‌باشد. زیرا در دوران بارداری اندازه رحم بزرگتر از قبل شده است و به دلیل فشاری که جنین بر رحم می‌آورد، حجم مثانه کوچک‌تر می‌شود.
اگر تکرر ادرار در خواب شب برای شما مشکل ایجاد می‌کند، سعی کنید در اواخر عصر نوشیدنی‌ کمتری میل کنید. با این حال، فراموش نکنید که در طول روز به اندازه کافی نوشیدنی‌های بدون الکل و بدون کافئین میل کنید تا به بدن شما آب کافی رسیده باشد.
اگر هنگام ادرار کردن هرگونه درد یا خونی در ادرار خود مشاهده کردید، شاید این علائم، نشانه‌هایی از عفونت ادراری باشد که نیاز به درمان دارد. شما باید در مدت 24 ساعت پس از توجه به این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.
مصرف آب کافی برای کاهش غلظت ادرار و کاهش درد هنگام ادرار کردن مفید است. توجه داشته باشید که هیچ دارویی را بدون هماهنگی با ماما، پزشک یا داروساز خود در دوران بارداری مصرف نکنید.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است نوک سینه‌ها و ناحیه اطراف آنها را تیره‌تر کند. رنگ پوست شما نیز ممکن است کمی تیره شود.
خال های مادرزادی، سایر خال‌ها و کک و مک نیز ممکن است تیره شوند. ممکن است یک خط تیره در وسط شکم ایجاد شود. این تغییرات پس از تولد نوزاد به تدریج محو می شوند، اگرچه نوک سینه‌های شما ممکن است کمی تیره‌تر باقی بماند.
اگر در دوران بارداری آفتاب بگیرید، ممکن است پوست شما زودتر از حالت معمول بسوزد. با ضدآفتاب از پوست خود محافظت کنید و برای مدت طولانی زیر نور آفتاب نمانید.

دیابت بارداری یکی دیگر از مشکلات شایع است که در 10 درصد از بارداری‌ها در آمریکا اتفاق می‌افتد. علائم آن شامل موارد زیر می‌باشد:
گزگز کردن نوک انگشتان دست‌ها و پاها
با تاخیر بهبود یافتن زخم‌های بدن
داشتن احساس بی حسی در برخی اندام‌های بدن، بخصوص پاها
بی حالی و کرختگی
در مقاله دیابت بارداری به عوارض، درمان و جلوگیری از دیابت بارداری پرداخته‌ایم.

رگ های واریسی، سیاهرگ هایی هستند که متورم شده اند. واریس‌ها ممکن است ناراحت‌کننده باشند اما مضر نیستند. واریس بیشتر رگهای پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر واریس دارید:

  • از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.
  • سعی کنید پاهای خود را روی هم نیندازید.
  • سعی کنید وزن خود را کنترل کنید، زیرا افزایش وزن باعث افزایش فشار می شود.
  • جوراب شلواری فشاری را امتحان کنید، که می توانید آن را از اکثر داروخانه ها خریداری کنید. این جوراب شلواری‌ها از واریس جلوگیری نمی کنند اما می توانند علائم را کاهش دهند.
  • سعی کنید به طریقی بخوابید که پاهای شما بالاتر از بقیه بدن‌تان باشد. به عنوان مثال می‌توانید از بالش زیر مچ پا استفاده کنید.
  • انجام دادن ورزش‌های پا و سایر ورزش های دوران بارداری، مانند پیاده روی و شنا، به گردش خون شما کمک می کند.

این تمرینات را امتحان کنید:
پای خود را 30 بار به سمت بالا و پایین خم کنید و دراز کنید.
پای خود را 8 بار در یک جهت و 8 بار در جهت دیگر بچرخانید.
با پای دیگر تکرار کنید.

منبع: Nhs.uk

مطالعه بیشتر: علائم بارداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *