دیابت بارداری چیست؟ علائم و درمان آن

دیابت بارداری

سالانه بیش از 10 درصد بارداری‌ها در ایالات متحده تحت تاثیر دیابت بارداری قرار می‌گیرند. در نتیجه یکی از مشکلات شایع بارداری می‌باشد و افراد زیادی درگیر آن می‌شوند. پس نگران نباشید و بدانید که تنها نیستید. همچنین بدانید که دیابت بارداری به معنای این نیست که شما قبل از بارداری به دیابت مبتلا بوده‌اید و یا بعد از زایمان به دیابت مبتلا خواهید شد. بلکه شما تنها باید با کمک پزشک و کنترل دیابت، بارداری سالم و کودکی سالم داشته باشید.

همانطور که می‌دانیم، جفت تأمین‌کننده خونرسانی و مواد غذایی برای جنین در حال رشد می‌باشد. اما گاهی هورمون‌های ترشح شده از جفت مانع از عملکرد صحیح انسولین‌ در بدن مادر شده و مشکلی به نام مقاومت به انسولین ایجاد می‌کنند.
این مقاومت به انسولین باعث می‌شود انسولین نتواند در بدن مادر اثر کند و بنابراین تا سه برابر انسولین برای اعمال اثر اولیه نیاز باشد.
دیابت زمانی شروع می‌شود که بدن مادر قادر به ساخت و استفاده از تمام انسولین مورد نیاز برای بارداری نباشد.
علت هرچه که باشد، شما می‌توانید با کمک یک پزشک و داشتن یک برنامه مشخص آن را کنترل کنید. همچنین فراموش نکنید که تشخیص به موقع می‌تواند در پیشگیری و کنترل دیابت موثر باشد.

دیابت بارداری مسئله‌ای رایج می‌باشد و تقریبا در 5% بارداری‌ها منجر به بروز مشکل جدی برای مادر و جنین می‌شود. زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است اما معمولا در هفته 24 و 28 بارداری ظاهر می‌شود. اگر قند خون (میزان گلوکز خون) ناشتای مادر بالاتر از 125 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد، او مبتلا به دیابت بارداری شده است.

علائم شایع آن، پرخوری، تکرر ادرار و تشنگی بیش از حد معمول می‌باشد. اما علائم زیر نیز ممکن است ظاهر شود:

  • گزگز کردن نوک انگشتان دست‌ها و پاها
  • بی حالی و کرختگی
  • داشتن احساس بی حسی در برخی اندام‌های بدن، بخصوص پاها
  • با تاخیر بهبود یافتن زخم‌های بدن

دیابت بارداری ممکن است در رشد جنین اثر بگذارد. همچنین اگر در اوایل بارداری اتفاق بیوفتد ممکن است منجر به بروز نقص‌های مادرزادی شود و اگر در سه ماهه دوم و سوم باشد می‌تواند منجر به تغذیه و رشد بیش از حد کودک شود.
یکی دیگر از عوارض آن احتمال افت شدید قند خون نوزاد پس از تولد می‌باشد، زیرا در طی بارداری جنین از مادر قند زیادی را دریافت کرده است.
با توجه به عوارضی که ذکر کردیم، بهترین اقدام پیشگیری از آن است. اما به هر حال اگر به دیابت در دوران بارداری مبتلا شدید، می‌توانید با یک درمان مناسب کودکی سالم به دنیا بیاورید.

قبل از بارداری، اگر اضافه وزن دارید، ممکن است بتوانید با کاهش وزن از دیابت پیشگیری کنید.
اگر در حال حاضر باردار هستید، سعی نکنید که وزن خود را کاهش دهید. برای اینکه کودکتان سالم بماند، باید اندکی وزن اضافه کنید. البته نه به سرعت! درباره میزان افزایش وزن مورد نیاز خود با پزشک صحبت کنید.

در درمان این بیماری مهمترین نکته تشخیص به موقع و سریع اقدام کردن برای کنترل آن است. این نوع دیابت قابل درمان است اما اگر دیر اقدام کنید امکان دارد به شما و جنین‌تان آسیب برسد. هدف از درمان، حفظ سطح طبیعی گلوکز خون (قند خون) می‌باشد. در نتیجه رعایت یک برنامه غذایی خاص و انجام فعالیت بدنی منظم در درمان به شما کمک خواهد کرد. در برخی موارد نیز آزمایشات روزانه قند خون و تزریق انسولین نیز کمک کننده خواهد بود.

مانند تمام انواع دیابت، رژیم غذایی و ورزش به کنترل دیابت بارداری نیز کمک می‌کند. حفظ یک رژیم غذایی متعادل در موفقیت شما نقش بسزایی دارد. در این راستا پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی مناسب طراحی کنید.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی دیابتی‌ها

ورزش برای دیابت حیاتی است. اما درباره سطح فعالیت مجاز روزانه که برای شما و جنین‌تان بی خطر است از پزشک سوال کنید.

در اکثر افراد دیابت بارداری بعد از زایمان از بین می‌رود. اما همچنان مادران در خطر ابتلا به دیابت در مابقی عمر خود هستند. اما اگر دیابت بعد از زایمان نیز ادامه پیدا کرد باید از داروهای ضد دیابت خوراکی استفاده شود. همچنین در برخی موارد تزریق انسولین توصیه می‌شود.
فراموش نکنید که افرادی که بعد از زایمان همچنان دیابت دارند باید قبل از اقدام دوباره برای بارداری با متخصص زنان مشورت کنند.

منابع: Wikipedia.org _ MayoClinic _ Diabetes.org

مطالعه بیشتر: آزمایش دیابت بارداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *