تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

تشخیص تفاوت‌ آلرژی و سرماخوردگی گاهی سخت می‌شود. احتمالا در یک دوره زمانی با مشاهده علائمی مانند سرفه و عطسه این سوال برای شما پیش آمده است که سرما خورده اید یا دچار آلرژی شده‌اید.

یکی از تفاوت‌های مهم این بیماری در مدت زمان آنها می‌باشد.

وقتی یک موجود زنده کوچک به نام ویروس وارد بدن شما می‌شود، شما سرما می‌خورید. صدها نوع ویروس مختلف وجود دارد که می‌تواند شما را بیمار کند. هنگامی که ویروس وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی بدن شروع به دفاع از بدن در برابر ویروس می‌کند. دفاع سیستم ایمنی، علائمی مانند سرفه یا گرفتگی بینی را به همراه دارد.

ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، مسری هستند. در شرایطی که فرد بیماری در نزدیکی شما عطسه و سرفه کند و یا شما با او دست بدهید، ممکن است شما نیز مبتلا به سرماخوردگی شوید. حداکثر پس از دو هفته، سیستم ایمنی شما با بیماری مبارزه و علائم شما متوقف می‌شود.

اما در آلرژی داستان متفاوت است. آلرژی توسط سیستم ایمنی با فعالیت بیش از حد ایجاد می‌شود. در این شرایط بدن شما چیزهای بی ضرر، مانند گرد و غبار یا گرده را به عنوان میکروب به اشتباه تشخیص می‌دهد و به آنها حمله می‌کند.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بدن مواد شیمیایی مانند هیستامین آزاد می‌کند، دقیقا مانند زمانی که با سرماخوردگی مبارزه می‌کند. این فرآیند می‌تواند باعث تورم در مجاری بینی شود. در نتیجه شما شروع به عطسه و سرفه می‌کنید.

برخلاف سرماخوردگی، آلرژِی مسری نیست. اما ممکن است آلرژی در برخی افراد ارثی باشد.

 

سعی کنید علائم و مدت زمانی که بیماری طول کشیده را بررسی کنید تا در تصمیم گیری به شما کمک کند. برخی علائم دیگر نیز در سرماخوردگی و آلرژی باهم متفاوت هستند که در ادامه برای شما آورده‌ایم:

مشخصهسرماخوردگیآلرژی
مدت زمانسه تا چهارده روزروزها و ماه‌ها
(تا زمانی که در معرض محرک آلرژن باشید و مدت کوتاهی پس از آن)
چه زمانی اتفاق می‌افتد؟بیشتر مواقع در زمستان
(اما هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد)
هر زمانی در سال
(اگرچه ظهور برخی محرک‌های آلرژی فصلی است)
چه زمانی شروع می‌شود؟علائم پس از چند روز ظاهر می‌شودعلائم می‌تواند بلافاصله پس از تماس با محرک‌های آلرژی شروع شود.
علائمسرماخوردگیآلرژی
سرفهاغلبگاهی
دردگاهیهرگز
خستگیگاهیگاهی
تببه ندرتهرگز
خارش و آبریزش چشمبه ندرتاغلب
گلودرداغلبگاهی
آبریزش یا گرفتگی بینیاغلباغلب

مهمترین تفاوت سرماخوردگی و آلرژی این است که سرماخوردگی معمولا بیش از 14 روز طول نمی‌کشد. بنابراین اگر بعد از دو هفته همچنان علائم داشتید به پزشک مراجعه کنید. زیرا علائم طولانی مدت‌ ممکن است علائم آلرژی یا علائم بیماری‌های دیگری باشند.


منبع: WebMed

مطالعه بیشتر: درمان آلرژی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *