آلرژی پوستی چیست؟

آلرژی پوستی چیست؟

افراد در هر سنی ممکن است به انواع بیماری‌های پوستی دچار شوند. اگرچه علت بروز اختلالات پوستی متفاوت است، اما یکی از دلایل رایج این اختلالات، آلرژی است. آلرژی پوستی یکی از آلرژی‌هایی است که توسط آلرژی غذایی ایجاد می‌شود.

واکنش آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که بدن در مقابل یک ماده بی ضرر واکنش غیرعادی نشان دهد. با وجود اینکه سیستم ایمنی بدن وظیفه شناسایی و از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها و محافظت بدن از بیماری‌های خطرناک را دارد. اما در آلرژی پوستی سیستم ایمنی فرد مبتلا بیش از حد حساس شده است و منجر به ایجاد بثورات پوستی یا آلرژیک و سایر بیماری‌ها می‌شود. این حساس شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن می‌تواند به دلیل پروتئین‌های موجود در غذا، گرده، داروها یا چیزهای دیگری باشد.

آلرژن‌ها باعث واکنش‌های آلرژیک زیر می‌شوند:

اگزما (درماتیت آتوپیک)

درماتیت تماسی (تحریکی و آلرژیک)

کهیر

تورم (آنژیوادم)

بثورات پوستی

خارش

سرخی پوست

تورم

برآمدگی‌های پوستی

پوسته پوسته شدن پوست

ترک خوردن پوست

آلرژی پوستی می‌تواند پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌های مختلف رخ دهد، از جمله:

لاتکس، شوره حیوانات خانگی یا پیچک سمی

دمای سرد یا گرم

گرده

نور خورشید

آب

غذا

حشرات

مواد مخدر

دو نوع رایج از آلرژی‌های پوستی کهیر و اگزما هستند. آلرژی‌های پوستی به اشکال مختلف ظاهر می‌شوند. رایج‌ترین انوع آن عبارتند از:

اگزما: این بیماری به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود. برخی از محرک‌ها مانند شوره حیوانات، محصولات پاک کننده و گرد و غبار می‌توانند باعث خارش، قرمزی و خشکی پوست شوند.

اگزما یک بیماری آلرژیک مزمن است که معمولا در دوران کودکی شروع می‌شود. حدود 11 درصد از آمریکایی‌ها اگزما دارند و دلیل آن هنوزبطور قطعی شناخته نشده است.

کهیر: به صورت برآمدگی‌های قرمز خارش دار ظاهر می‌شود که می‌تواند با واکنش‌های آلرژیک به نیش حشرات، داروها و برخی غذاها ایجاد شود. کهیر یک آلرژی پوستی است که بلافاصله ظاهر می شود و در عرض چند ساعت یا چند روز محو می شود.

درماتیت تماسی: علائم شامل قرمزی، تورم، ترک خوردن، سوزش، تاول و برآمدگی است. این آلرژی پوستی زمانی اتفاق می‌افتد که پوست در معرض یک ماده حساسیت زا مانند نیکل یا یک ماده شیمیایی موجود در صابون یا لوسیون قرار می گیرد. همچنین گرده گل می‌تواند باعث درماتیت شود.

علائم رایجی که باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شوند، عبارتند از: بثورات پوستی، التهاب، قرمزی، سوزش، و خارش. اگرچه بسته به نوع آلرژی پوستی ممکن است عوارض شدیدتری نیز ایجاد شود. در نتیجه حتما زمانی که این علائم ظاهر می‌شوند و اغلب هم ناگهانی هستند، با یک متخصص مشورت کنید.

تعیین علت دقیق حساسیت پوستی دشوار است، زیرا بیش از 3700 آلرژن بالقوه وجود دارد.

اما رایج‌ترین محرک‌ها عبارتند از:

نیکل موجود در جواهرات و زیپ‌های لباس، عطرها و کرم‌های معطر، ترکیبات موجود در محصولات پاک‌کننده، کرم‌های ضد آفتاب و لوازم آرایشی، لاتکس مانند کاندوم، بادکنک و دستکش‌های لاستیکی و پیچک سمی.

سماق سمی، پیچک سمی و بلوط سمی: هنگامی که قسمت هایی از برگ‌های این گیاهان، آسیب ببینند، روغنی به نام اوروشیول آزاد می کنند. و اگر به پوست شما برخورد کند، راش قرمز خارش دار همراه با برآمدگی یا تاول ایجاد می‌کند.

شما می توانید بثورات را با کمپرس مرطوب، لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون درمان کنید. اما اگر واکنش شما شدید است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تست آلرژی پوستی برای کمک به تشخیص بیماری های آلرژیک از جمله تب یونجه (رینیت آلرژیک)، آسم، اگزما، آلرژی‌های غذایی، پنی سیلین، زهر زنبور عسل و لاتکس استفاده می شود.

در طول آزمایش، پوست شما در معرض مواد احتمالی ایجاد کننده آلرژی قرار می‌گیرد و سپس واکنش پوستی شما بررسی می‌شوند. معمولا آزمایش پوستی روی ساعد انجام می‌شود. در این آزمایش از سوزن‌هایی استفاده می‌شود که تا عمق کمی از پوست فرو می روند.

معمولاً اولین گام مصرف آنتی هیستامین‌ها و بعد از آن آزمایش‌های آلرژی برای شناسایی آلرژن‌ها می‌باشد تا بتوان آلرژی را درمان کرد.
در بیشتر مواقع برای بهبود آلرژی کافی است تا از موادی که باعث ایجاد حساسیت می شوند پرهیز کنید.

اما مهمتر از درمان آلرژی پوستی، تسکین علائم آن است. برای تسکین علائم می‌توانید راه‌ حل‌های زیر را امتحان کنید:

  1. لباس‌های گشاد بپوشید.
  2. از کمپرس خنک روی آن ناحیه پوست استفاده کنید.
  3. از کرم‌های هیدروکورتیزون استفاده کنید.

آلرژی در کودکان فقط با عطسه و خس خس کردن خود را نشان نمی‌دهد. علاوه بر این علائم ممکن است روی پوست کودک نیز نشانه‌هایی ظاهر شوند.

آلرژی پوستی در کودکان ممکن است به شکل‌ اگزما، راش آلرژیک، کهیر و تورم ظاهرشود.

در مقاله علائم آلرژی در کودکان درباره علائم بیشتری صحبت کرده‌ایم.

به طول کلی آلرژی‌ پوستی در سطوح مختلف می‌تواند آزاردهنده باشد و حتی ممکن است زندگی را برای فرد مبتلا مختل کند. اگر شرایط آلرژیک شما بهبود پیدا نکرد و بدتر شد حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

منابع: aafa.org _ webmed _ topdoctors.co _ WebMed
مطالعه بیشتر: درمان آلرژی _ آلرژی چیست؟ _ حساسیت غذایی در کودکان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا