ورزش در بارداری و اهمیت آن

ورزش در بارداری

آیا ورزش کردن در حین بارداری یا بعد از به دنیا آمد بچه، از نظر فیزیکی مشکلی ندارد؟

خیر! اگر یک زن باردار سالم هستید و یا به تازگی نوزاد خود را به دنیا آورده‌اید، فعالیت بدنی برای سلامت کلی شما مفید است. البته در این دوران فعالیت بدنی با شدت متوسط توصیه می‌شود. به عنوان مثال فعالیتی مانند پیاده روی سریع، قلب و ریه‌های شما را در حین و بعد از بارداری سالم نگه می‌دارد. همچنین فعالیت بدنی به بهبود روحیه شما در طول بارداری و پس از زایمان کمک می‌کند. بعد از به دنیا آمدن کودک، ورزش به حفظ وزن سالم شما کمک خواهد کرد. همچنین اگر این فعالیت بدنی را با رژیم غذایی مناسب و خوردن کالری کمتر ترکیب کنید، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی مناسب بارداری

اگر باردار هستید، باید تحت مراقبت پزشک باشید تا بتواند مراحل پیشرفت بارداری را کنترل کند. در رابطه با میزان فعالیت بدنی مجاز شما در دوران بارداری و بعد از تولد کودک با دکتر خود مشورت کنید.

طبق توصیه دستورالعمل‌های فعالیت بدنی آمریکایی‌ (Physical Activity Guidelines for Americans):

  • زنان باردار یا پس از زایمان باید حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط در هفته داشته باشند. به عنوان مثال، 30 دقیقه در روز و پنج روز در هفته فعالیتی مانند پیاده روی سریع انجام دهند.
  • اما زنانی که قبلاً فعالیت بدنی هوازی با شدت شدید (مانند دویدن) داشتند، می‌توانند این میزان فعالیت را در حین و بعد از بارداری خود هم داشته باشند.

درسته که 150 دقیقه فعالیت بدنی در طول هفته ممکن است زیاد بنظر برسد، اما انجام آن  راحت بنظر می‌رسد اگر آن را به 30 دقیقه فعالیت روزانه تبدیل کنید. به هر حال اگر حتی 30 دقیقه پیاده روی روزانه برای شما سخت است، می‌توانید آن را در طول روز پخش کنید و در زمان‌های کمتری پشت سر هم ورزش کنید.

طبق شواهد علمی، خطرات فعالیت هوازی با شدت متوسط، مانند پیاده روی سریع، برای زنان باردار سالم بسیار کم است. فعالیت بدنی احتمال کم بودن وزن کودک در زمان زایمان، زایمان زودرس یا از دست دادن کودک در بارداری را افزایش نخواهد داد. پس نگران نباشید و فعالیت روزانه را در بارداری داشته باشید.

ممکن است دلیل پزشکی برای جلوگیری از فعالیت بدنی در حین یا بعد از بارداری داشته باشید. در این صورت پس از مشورت با پزشک احتمالا می‌توانید فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط را شروع و ادامه دهید.

منبع: Cdc.gov

مطالعه بیشتر: دیابت بارداری _ مشکلات شایع بارداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا