آلرژی فصلی؛ محرک‌ها، تشخیص و درمان

آلرژی فصلی

آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به ماده‌ای حساسیت نشان می‌دهد. این مواد می‌توانند گرده گل، شوره حیوانات خانگی یا سم زنبور باشند. در این زمان سیستم ایمنی با تولید آنتی بادی‌ها واکنش التهابی فعال می‌کند، در نتیجه ممکن است نقاط مختلف بدن تحت تاثیر آن قرار بگیرند و علائم مختلفی ایجاد شود.

به دلیل شدت متغیر حساسیت در افراد مختلف، علائم و درمان آلرژی نیز متفاوت است. با توجه به شدت حساسیت و ناحیه درگیر شده در بدن، انواع آلرژی رخ می‌دهد. به عنوان مثال آلرژی ممکن است دستگاه تنفسی را درگیر کند که به آلرژی فصلی و آسم آلرژی می‌انجامد. همچنین آلرژی ممکن است پوست، چشم و دستگاه گوارش را نیز دچار مشکل کند که به آلرژی‌های پوستی و غذایی منجر خواهد شد. علاوه بر این‌ها ممکن است التهاب آلرژیک سیستمیک برای فرد بوجود بیاید که منجر به آنافیلاکسی خواهد شد.
ما در این مقاله قصد داریم به آلرژی فصلی بپردازیم.

تب یونجه یا رینیت آلرژیک، ناشی از التهاب آلرژی در دستگاه تنفسی فوقانی، می‌تواند موجب آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش بینی، و عطسه‌های پی در پی شود. این بیماری ممکن است فصلی یا دائمی باشد.
در صورتی که سیستم تنفسی تحتانی به التهاب آلرژیک دچار شود، ممکن است بیماری آسم آلرژیک به وجود آید که با سرفه، تنگی نفس، و خس خس سینه همراه است.
درگیری آلرژیک دستگاه تنفسی عمدتاً ناشی از گرده‌های گیاه، مخمرها، و گرد و غبار موجود در هوا می‌باشد.

بهار: بیشترین عامل آلرژی در بهار درختان هستند.

تابستان: عامل اصلی آلرژی در تابستان علف‌های هرز شناخته می‌شوند. بنیاد آسم و آلرژی آمریکا اعلام کرده که علف‌ها شایع‌ترین عوامل برای افراد مبتلا به تب یونجه هستند.

پاییز: گرده‌های درختان در پاییز بیشترین عامل آلرژی هستند.

زمستان: غلظت آلرژن‌ها در فضای باز در زمستان کمتر است، که موجب تسکین علائم برخی از افراد مبتلا به تب یونجه می‌شود. با این حال، افراد مستعد ممکن است در این فصل نیز به آلرژن‌های داخلی نظیر کپک، شوره حیوانات، کنه‌ها، گرد و غبار یا سوسک‌ها واکنش نشان دهند.

تشخیص آلرژی فصلی معمولا نسبت به انواع دیگر آلرژی‌ها آسان‌تر است. اگر علائم آلرژیک در زمان‌های خاصی از سال ظاهر می‌شوند، احتمالا نشان از رینیت آلرژیک فصلی دارند.
برای تشخیص این نوع آلرژی پزشک ممکن است گوش، بینی، و گلوی شما را بررسی کند.
در تب یونجه یا همان آلرژی فصلی عموماً نیازی به آزمایش آلرژی نیست. زیرا درمان رینیت آلرژیک به طور عمده مشابه می‌باشد و بدون در نظر گرفتن نوع خاص آلرژن انجام می‌شود.

بهترین دارو برای تب یونجه و رینیت آلرژیک در تمام طول سال، اجتناب از مواد آلرژی‌زایی است که برای شما علائم ایجاد می‌کنند. علاوه بر این داروهایی نیز برای درمان علائم تب یونجه در دسترس هستند. برخی از افراد نیز درمان های خانگی را امتحان می‌کنند. در ادامه بیشتر به هر سه نوع درمان آلرژی فصلی می‌پردازیم.

برای اجتناب از آلرژی فصلی اقداماتی می‌توانید انجام دهید. به عنوان مثال، اگر از پنکه سقفی استفاده می‌کنید بهتر است که از یک تهویه مطبوع با فیلتر HEPA برای خنک کردن خانه خود در تابستان استفاده کنید. همچنین می‌توانید غلظت گرده‌های موجود در هوا را با هواشناسی چک کنید و سعی کنید در زمان‌هایی که غلظت گرده‌ها بالاست، در داخل خانه بمانید. این نکته را نیز فراموش نکنید که در مواقعی که رینیت آلرژیک شما فعال است:
– پنجره‌های خانه را ببندید.
– زمان بیرون ماندن از خانه را کم‌تر کنید.
– در مواقعی که بیرون از منزل هستید، مخصوصا اگر هوا گرد و غبار زیادی دارد فراموش نکنید که از ماسک استفاده کنید.
علاوه بر موارد گفته شده، دوری از دود سیگار نیز مهم است، زیرا علائم تب یونجه را تشدید خواهد کرد.

زمانی که قادر به اجتناب از تماس با آلرژن‌ها نیستید، گزینه‌های درمانی دیگری نیز وجود دارند. این گزینه‌ها شامل موارد زیر است:
– استفاده از داروهای ضد احتقان و آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه مانند سیتریزین و داروهای ترکیبی حاوی استامینوفن، دیفن هیدرامین و فنیل‌افرین.
– استفاده از داروهای تجویزی، از جمله اسپری‌های بینی استروئیدی مانند آپو فلوتیکازون.
– در موارد شدید، ممکن است پزشک واکسن‌های آلرژی را نیز توصیه کند. که این گزینه نوعی ایمونوتراپی است و به کاهش حساسیت سیستم ایمنی بدن به آلرژن‌ها کمک می‌کند.
لازم به ذکر است که برخی از داروهای آلرژی ممکن است عوارض جانبی نظیر خواب آلودگی، سرگیجه و گیجی داشته باشند.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع درباره آپو سیتریزین برای تسکین آلرژی شما

مطالعات محدودی در زمینه درمان‌های خانگی آلرژی فصلی انجام شده است. با این وجود برخی معتقدند که درمان‌های خانگی زیر ممکن است تسکین علائم آلرژی باشند:
– کوئرستین: یک فلاونوئید که به میوه‌ها و سبزیجات رنگ می‌دهد. در نتیجه با خوردن میوه‌هایی که حاوی کورتیسن است ممکن است علائم بهبود یابد.
– لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس: یک باکتری مفید که در ماست وجود دارد. در نتیجه با خوردن ماست ممکن است علائم کاهش یابد.
– ویتامین C  : دارای برخی خواص آنتی‌هیستامین است و با خوردن موادی که ویتامین C  در آن موجود است ممکن است علائم آلرژی فصلی بهبود یابد.
به هر حال هیچ قطعیتی در بهبود این درمان‌های خانگی نیست و به منظور درک بهتر اثرات این درمان‌های جایگزین و خانگی، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

علائم آلرژی فصلی می‌تواند ناراحت کننده باشد. اگر مشکوک به آلرژی فصلی هستید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می‌تواند در تشخیص آلرژی و تجویز یک برنامه درمانی به شما کمک کند.

منبع: Healthline.com

مطالعه بیشتر: علائم آلرژی _ آلرژی پوستی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *