قرص آهن در بارداری، نحوه مصرف و اهمیت آن

قرص آهن در بارداری

اگر قصد بارداری دارید و یا در حال حاضر باردار هستید، شاید فواید مصرف قرص آهن در بارداری را ندانید و یا از خوردن آن غفلت کنید. اما آهن یکی از مولتی ویتامین‌های مهم در بارداری می‌باشد که حتما باید آن را مصرف کنید.
آهن برای ادامه زندگی بسیار مهم است، این اهمیت در دوران بارداری بیشتر هم می‌شود. آهن مسئول تشکیل سلول‌های خونی بدن، به‌ویژه گلبول‌های قرمز خون است. گلبول‌های قرمز خون علاوه بر رساندن اکسیژن به مادر و نوزاد در بسیاری از فرآیندهای مهم دیگر بدن نیز نقش دارد.
در بدن خود به خود آهن ساخته نمی‌شود، در نتیجه باید از طریق غذا یا مکمل‌ها آهن مورد نیاز خود را دریافت کنیم. مصرف قرص آهن در دوران بارداری به شما اطمینان می‌دهد که بدنتان به اندازه کافی از این ریز مغذی اساسی برای حفظ سلامت شما و جنین‌تان غنی خواهد شد.

شایع‌ترین کبود ریز مغذی‌ها در جهان، آهن می‌باشد. تخمین زده می‌شود که 2.1 میلیارد نفر کمبود آهن دارند، که این تعداد عمدتا از زنان و کودکان تشکیل شده است.
مخصوصا زنان به دلیل قاعدگی و بارداری در معرض خطر کمبود آهن هسستند و نسبت به مردان به دوز روزانه بیشتری آهن نیاز دارند.
در دوران بارداری به دلیل رشد نوزاد و دو برابر شدن میزان خون در بدن، نیاز به آهن نیز افزایش پیدا می‌یابد. تخمین زده می‌شود که 40 درصد از زنان احتمال دارد سطح یا ذخایر آهن ناکافی داشته باشند.
بسیاری از خانم‌ها ممکن است از اهمیت نیاز بدن به آهن اطلاعی نداشته باشند و ندانند که ممکن است سطح آهن آنها پایین باشد. در نتیجه توصیه می شود اگر قصد بارداری دارید یا به محض اینکه متوجه آن شدید شروع به خوردن قرص آهن کنید. فراموش نکنید که تا 3 ماهگی بارداری استفاده از آنها را ادامه دهید. قرص آهن خارجی و قرص آهن ایرانی تفاوت چندانی باهم ندارند و خوردن هرکدام از آنها بهتر از مصرف نکردن قرص آهن است.

در هر صورت چه باردار هستید یا خیر، داشتن سطح آهن خوب، از جمله ذخایر آهن (که با اندازه گیری فریتین خون مشخص می شود) از اهمیت زیادی برخوردار است.
اگر قصد بارداری دارید، توصیه می‌کنیم که از پزشک عمومی خود بخواهید که سطح آهن و فریتین شما را بررسی کند.
مصرف مکمل آهن قبل از بارداری و تا 3 ماه پس از زایمان ایده خوبی می‌باشد. مهم ترین سه ماه بارداری نیز در سه ماه‌های 2 و 3 می‌باشد که کودک شما بزرگتر شده و نیازهای شما بیشتر است.
همچنین جالب است بدانید که اگر زایمان طبیعی داشته باشید مقداری خون از دست خواهید داد. بنابراین اطمینان از داشتن سطح آهن خوب پس از زایمان به این معنی است که سریع‌تر بهبود می‌یابید و کمتر خسته می‌شوید.

در دوران بارداری به طور متوسط مقدار 30-27 میلی گرم آهن در روز نیاز دارید. اگر سطح آهن شما ناکافی است یا در معرض خطر ناکافی بودن می‌باشد، ممکن است به 60 میلی گرم در روز نیز نیاز داشته باشید. در صورت داشتن هر گونه نگرانی، همیشه با پزشک عمومی یا مامای خود صحبت کنید.

آهن در مواد غذایی به دو صورت هِم و غیرهِم وجود دارد. آهن هِم در منابع حیوانی مانند گوشت گاو و بره یافت می‌شود،  و جذب و استفاده از آن برای بدن آسان‌تر است. همچنین آهن غیرهِم در سبزیجات برگ دار و حبوبات یافت می‌شود. شکستن و جذب آهن غیرهِم دشوارتر است.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی بارداری

مولتی ویتامین پریناتال سوئیس انرژی یک کپسول آهسته رهش است که دارای آهن می‌باشد. این محصول به دلیل ترکیب متعادلی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور ویژه برای زنان باردار و شیرده ساخته شده است. همچنین اسید فولیک موجود در این محصول به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک می‌کند. آهن برای اکسیژن رسانی به نوزاد مهم است و همچنین از کم خونی مادر جلوگیری می‌کند. کلسیم و ویتامین k2 نیز به ساخت استخوان های کودک و جلوگیری از تحلیل استخوان های مادر کمک می‌کند.

منبع: Activeiron.com

مطالب مرتبط: مشکلات شایع بارداری _ دیابت بارداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا