فولیک اسید در بارداری؛ نحوه مصرف و دوز مناسب آن

فولیک اسید در بارداری _ Folic-Acid-in-Pregnancy

فولیک اسید یکی از مهمترین مولتی ویتامین‌های دوران بارداری است. CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده) از تمام بانوان در سنین بارداری می‌خواهد که علاوه بر داشتن رژیم غذایی متنوع و مصرف مواد غذایی حاوی فولات، روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک نیز مصرف کنند. با مصرف دوز مناسب روزانه اسید فولیک از برخی نقایص مادرزادی مغز (انانسفالی) و ستون فقرات (نخاع) کودک جلوگیری می‌کنید.

اسید فولیک یک ویتامین B است که بدن ما از آن برای ساخت سلول‌های جدید استفاده می‌کند. به پوست، مو و ناخن نگاه کنید. این قسمت‌ها و دیگر اعضای بدن هر روز سلول‌های جدیدی می‌سازند.

هنگامی که کودک در شکم مادر در مراحل اولیه رشد است، اسید فولیک به تشکیل لوله عصبی او کمک می‌کند. اهمیت اسید فولیک به این دلیل است که می‌تواند به جلوگیری از برخی نقایص مادرزادی اصلی مغز نوزاد (انانسفالی) و ستون فقرات (اسپینا بیفیدا) کمک کند.

مطالعه بیشتر: قرص آهن در بارداری

همه زنان در سنین باروری به روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک نیاز دارند تا از برخی نقایص مادرزادی در کودک جلوگیری کنند.

حدود نیمی از بارداری‌ها برنامه ریزی نشده است و در اوایل بارداری نقایص مادرزادی عمده رخ می‌دهند. منظور از اوایل بارداری 3 تا 4 هفته بعد از لقاح است. قبل از اینکه اکثر زنان بدانند باردار هستند.

توجه داشته باشید که مصرف اسید فولیک با دوز بالاتر از 400 میکروگرم در روز لزوماً برای جلوگیری از نقص لوله عصبی بهتر نیست، مگر اینکه پزشک به دلیل سایر شرایط سلامتی مصرف بیشتر را توصیه کند.

بانوانی که تجربه حاملگی تحت تاثیر نقص لوله عصبی داشته‌اند باید قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن با پزشک خود مشورت کنند. CDC توصیه می‌کند که این بانوان یک ماه قبل از باردار شدن و در طول 3 ماه اول بارداری روزانه 4000 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند.

هر زن در سنین باروری برای کمک به ساخت سلول‌های جدید، چه قصد باردار شدن دارد چه ندارد، نیاز به دریافت اسید فولیک روزانه دارد.

اصطلاحات “فولات” و “اسید فولیک” اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، حتی اگر متفاوت باشند. فولات یک اصطلاح کلی برای توصیف انواع مختلف ویتامین B9 است.

انواع فولات می‌تواند شامل موارد زیر باشند:

  • دی هیدروفولات (DHF)
  • تتراهیدروفولات (THF)
  • 5، 10-متیلن تتراهیدروفولات (5، 10-متیلن-THF)
  • 5-متیل تتراهیدروفولات (5-متیل-THF یا 5-MTHF)

اسید فولیک باید از طریق غذا یا مکمل دریافت شود. برای این منظور برخی از انواع غذاها با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی می‌شوند. برخی از انواع برنج‌ها، ماکارونی، نان و غلات صبحانه با اسید فولیک غنی شده‌اند. این محصولات دارای برچسب “غنی شده” هستند.

CDC توصیه می‌کند که زنان در سنین باروری که ممکن است باردار شوند، روزانه حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند. با این وجود، دریافت 400 میکروگرم اسید فولیک فقط از طریق رژیم غذایی دشوار است. در نتیجه شما می‌توانید با مصرف یک عدد ویتامین حاوی اسید فولیک، خوردن غذاهای غنی شده یا ترکیبی از هر دو، روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک دریافت خواهید کرد.

علاوه بر خوردن غذاهای حاوی فولات در رژیم غذایی متنوع، زنان می‌توانند اسید فولیک را از روش‌های زیر دریافت کنند:

مصرف ویتامین‌های حاوی اسید فولیک:

اکثر ویتامین‌هایی که تولید می‌شوند دارای مقدار توصیه شده روزانه اسید فولیک (400 میکروگرم) هستند که زنان باردار برای پیشگیری از نقص لوله عصبی نوزاد به آن نیاز دارند. ویتامین ها را می توان در اکثر داروخانه‌ها خریداری کرد.

خوردن غذاهای غنی شده با فولیک اسید:

اسید فولیک در برخی از نان‌ها، غلات صبحانه و آرد ذرت افزوده شده است که می‌توانید آنها را از فروشگاه تهیه کنید.

دریافت ترکیبی از این دو:

مصرف ویتامینی که اسید فولیک دارد و خوردن غذاهای غنی شده.

اگر اسید فولیک را به دلایلی غیر از پیشگیری از نقص لوله عصبی مصرف می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

مکمل پریناتال مولتی ویت سوئیس انرژی حاوی فولیک اسید می‌باشد. این محصول دارای 19 ویتامین و ماده معدنی است که مخصوص زنان باردار و شیرده ساخته شده است.

این مکمل به پیشگیری از نقایص لوله عصبی در جنین کمک می‌کند. همچنین به پیشگیری از کم خونی مرتبط به بارداری نیز کمک می‌کند.

اطلاعات بیشتر درباره پریناتال مولتی ویت

منبع: CDC.GOV

مطالب مرتبط: رژیم غذایی در بارداری _ مشکلات شایع بارداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا