کهیر، علل و درمان آن

کهیر

کهیر معمولاً یک واکنش آلرژیک به چیزی که در محیط بوده است یا چیزی که آن را خورده‌اید می باشد. البته ممکن است گاهی اوقات به دلیل مشکلات جدی در سلامت فرد اتفاق بیفتد.

کهیرها، جوش‌های خارش دار و برجسته‌ای هستند که روی پوست ظاهر می‌شوند. معمولاً در پوست‌های روشن‌تر قرمز و صورتی هستند و در پوست‌های قهوه‌ای یا سیاه ممکن است کمی روشن‌تر یا تیره‌تر از رنگ پوست باشند.

در بیشتر موارد، در اثر واکنش آلرژیک به دارو یا غذا ایجاد می‌شود یا واکنشی به یک محرک در محیط است.

در بسیاری از موارد، این یک مشکل حاد (موقت) است که ممکن است با داروهای آلرژی کاهش یابد. بیشتر بثورات به خودی خود از بین می‌روند. با این حال اگر مزمن و همراه با یک واکنش آلرژیک شدید باشد نگران کننده است.

مطالعه بیشتر: آلرژی غذایی

کهیر معمولاً در اثر واکنش آلرژیک به چیزی در محیط یا چیزی در غذایی که خورده‌اید ایجاد می‌شود. هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن شما شروع به ترشح هیستامین در خون می‌کند. هیستامین‌ها مواد شیمیایی هستند که بدن شما برای دفاع از خود در برابر عفونت و سایر عوامل خارجی تولید می‌کند.

در برخی افراد، هیستامین‌ها می‌توانند باعث تورم، خارش و ایجاد علائمی مانند کهیر شوند. کهیر می‌تواند توسط عواملی مانند گرده، داروها، غذا، شوره حیوانات و نیش حشرات ایجاد شود.

علاوه بر آلرژی، ممکن است به دلیل استرس، لباس‌های تنگ، ورزش، بیماری‌ و عفونت‌ در افراد ایجاد شود.

همچنین ممکن است به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در دمای سرد یا گرم یا تحریک ناشی از تعریق بیش از حد ایجاد شود. از آنجایی که چندین محرک بالقوه برای کهیر وجود دارد، بسیاری از اوقات نمی‌توان علت اصلی آن را تشخیص داد.

مطالعه بیشتر: آلرژی پوستی

افرادی که آلرژی دارند بیشتر در معرض ابتلا به کهیر هستند. اما اگر دارو مصرف می‌کنید یا اگر ناآگاهانه در معرض آلرژن‌هایی مانند گرده گل هستید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به کهیر باشید. همچنین اگر قبلاً مبتلا به عفونت یا بیماری شده‌اید، ممکن است در برابر ایجاد آن آسیب پذیرتر باشید.

بارزترین علامت آنها، جوش‌هایی است که روی پوست ظاهر می‌شود. جوش‌ها ممکن است قرمز باشند اگرچه می‌توانند همرنگ پوست شما نیز باشند. همچنین می‌توانند کوچک و گرد، حلقه‌ای شکل یا بزرگ باشند. این بثورات پوستی خارش دار است و به صورت دسته‌ای در قسمت آسیب دیده بدن ظاهر می‌شود. آنها می‌توانند بزرگتر شوند، شکل خود را تغییر دهند و گسترش یابند.

کهیر ممکن است در طول شیوع بیماری ناپدید یا دوباره ظاهر شود و ممکن است با فشار دادن سفید شود. گاهی ممکن است تغییر شکل دهند و یک ناحیه بزرگتر و برجسته ایجاد کنند.

کهیر می‌تواند در نقاط مختلفی از بدن ایجاد شود. در صورت بروز آنها در اطراف گلو یا روی زبان یا مشکلات تنفسی همراه با کهیر، فوراً با اورژانس تماس بگیرید یا تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید.

کهیر می‌تواند در پاسخ به یک واکنش آلرژیک ایجاد شود یا ممکن است علت قابل شناسایی نداشته باشد.

شایع ترین علل کهیر واکنش‌های آلرژیک است. همچنین می‌تواند توسط هر آلرژنی که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید ایجاد شود، از جمله:

  • غذاها (مانند آجیل، شیر و تخم مرغ)
  • شوره حیوانات خانگی
  • گرده
  • غبار
  • نیش حشرات
  • داروها (عمدتا آنتی بیوتیک‌ها، داروهای سرطان یا ایبوپروفن)

موارد خفیف کهیر ناشی از آلرژی، معمولاً با مصرف داروهای آلرژی و اجتناب از محرک‌ها درمان می‌شوند.

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی است. در این وضعیت، کهیر اغلب با مشکلات تنفسی، تهوع یا استفراغ، تورم شدید و سرگیجه همراه است. اگر مشکوک به آنافیلاکسی هستید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

کهیرهای مزمن موارد مداومی هستند که لزوماً علت قابل شناسایی ندارند. این وضعیت با کهیرهای مکرر مشخص می‌شود که می‌تواند زندگی روزمره شما را مختل کند. موارد مزمن ممکن است بین هفته‌ها تا چند ماه یا سال‌ها دوام داشته باشند.

اگر جوش‌هایی دارید که ظرف 6 هفته از بین نمی‌روند، ممکن است به کهیر مزمن دچار شده باشید. اگرچه این نوع از کهیرها تهدید کننده زندگی نیست، اما می‌تواند ناراحت کننده و درمان آن دشوار باشد. همچنین ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشد، مانند:

  • یک اختلال خود ایمنی
  • بیماری سلیاک
  • لوپوس
  • دیابت نوع 1
  • روماتیسم مفصلی
  • بیماری تیرویید

این شکل از کهیر حاد خفیف در نظر گرفته می‌شود. خاراندن بیش از حد یا فشار مداوم روی پوست باعث آن می‌شود. درماتوگرافیسم معمولا خود به خود در مدت زمان کوتاهی بدون درمان برطرف می‌شود.

گاهی اوقات تغییرات دما می‌تواند باعث ایجاد کهیر در افرادی شود که به چنین تغییراتی حساس هستند. کهیر ناشی از سرما ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض آب سرد یا هوا ایجاد شود، در حالی که گرمای بدن ناشی از فعالیت بدنی ممکن است باعث کهیر ناشی از ورزش شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا آفتاب گرفتن نیز ممکن است در برخی افراد کهیر خورشیدی ایجاد کند.

هر دو عفونت ویروسی و باکتریایی می‌توانند باعث کهیر شوند. عفونت‌های باکتریایی رایج که باعث آن می‌شوند عبارتند از عفونت‌های مجاری ادراری و گلودرد استرپتوکوکی، ویروس‌هایی که باعث مونونوکلئوز عفونی (مونو)، هپاتیت و سرماخوردگی می‌شوند اغلب باعث کهیر می‌شوند.

اولین قدم برای درمان این است که بفهمید آیا واقعاً کهیر دارید یا خیر. در بیشتر موارد، پزشک می‌تواند از طریق معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون یا آزمایشات پوستی را انجام دهد تا بتواند عامل ایجادکننده آن را تشخیص دهد. به خصوص اگر کهیر شما نتیجه یک واکنش آلرژیک باشد.

اما اگر دچار کهیر خفیف شده‌اید و علت آن آلرژی یا سایر شرایط سلامتی نیست، ممکن است نیازی به درمان با داروهایی که نیاز به نسخه دارند، نداشته باشید. در این شرایط، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که با موارد زیر تسکین موقت پیدا کنید:

  • مصرف آنتی هیستامین، مانند ستیریزین
  • اجتناب از تحریک محل کهیر
  • اجتناب از آب داغ، که ممکن است آن را تشدید کند
  • حمام خنک یا ولرم با بلغور جو دوسر یا جوش شیرین

آنافیلاکسی یک اورژانس پزشکی است که نیاز به درمان فوری توسط پزشک دارد. اگر فکر می‌کنید در حال تجربه آنافیلاکسی هستید، با اورژانس تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: درمان آلرژی

تغییرات ساده در شیوه زندگی شما ممکن است بتواند به شما در جلوگیری از عود مجدد آن در آینده کمک کند. اگر آلرژی دارید و می‌دانید چه موادی ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند، پزشکان توصیه می‌کنند که از قرار گرفتن در معرض این عوامل اجتناب کنید. واکسن‌های آلرژی گزینه دیگری است که ممکن است در کاهش خطر ابتلای مجدد به کهیر کمک کند.

اگر اخیراً مبتلا به کهیر شده‌اید از قرار گرفتن در مناطق با رطوبت بالا یا پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید.

در زیر تعدادی از متداول‌ترین سوالاتی که پرسیده می‌شود آورده‌ایم.

خیر، مسری نیست و نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

در بسیاری از موارد، کهیر نتیجه یک واکنش آلرژیک به چیزی است که در معرض آن قرار گرفته‌اید، مانند برخی داروها یا گرده. همچنین ممکن است ناشی از عفونت، استرس یا پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ باشد. اگر کهیری دارید که بیش از چند روز ادامه پیدا کرده است، با پزشک تماس بگیرید تا بررسی کند که آیا آزمایش آلرژی برای تعیین علت علائم شما لازم است یا خیر.

بروز کهیر می‌تواند از چندین ساعت تا چند هفته طول بکشد. اگر کهیر نتیجه یک واکنش آلرژیک باشد، ممکن است طولانی‌تر شود و به درمان پزشکی نیاز داشته باشد. البته در برخی موارد، کهیر مزمن می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. اگر کهیری را تجربه می‌کنید که خود به خود از بین نمی‌رود، حتما با پزشک صحبت کنید.

بله، چندین درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم کمک کند. مصرف آنتی هیستامین یکی از گزینه‌ها و همچنین حمام خنک یا ولرم با بلغور جو دوسر کلوئیدی یا جوش شیرین گزینه‌های دیگر درمان هستند. از آب داغ اجتناب کنید، زیرا ممکن است کهیر را تشدید کند. همچنین، سعی کنید از هر گونه محرک یا آلرژن بالقوه‌ای که ممکن است در وهله اول باعث ایجاد آن شده باشد خودداری کنید.

اگرچه کهیر می‌تواند خارش دار و ناراحت کننده باشد، اما معمولاً شدید نیست و پس از مدتی ناپدید می‌شود. با این حال، توجه داشته باشید که با از بین رفتن برخی از آنها، ممکن است کهیرهای جدید ظاهر شوند.

موارد خفیف بی ضرر در نظر گرفته می‌شود. اما اگر یک واکنش آلرژیک جدی دارید و گلویتان متورم است می‌تواند خطرناک باشد. در موارد شدید، درمان سریع به سلامتی فرد کمک خواهد کرد.

منبع: Healthline

مطالعه: علائم انواع آلرژی ـ آسم آلرژیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *