مدیریت دیابت در تعطیلات نوروز

مدیریت دیابت در نوروز

مدیریت دیابت در تعطیلات نوروز ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. زیرا این ایام زمانی برای خوردن، نوشیدن و شادی است! با این حال، خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند مدیریت وزن و تنظیم گلوکز خون (قند خون) را کمی دشوار کند. همچنین مدیریت نکردن دیابت ممکن است احساس خوبی در شما ایجاد نکند.

در این مقاله شش نکته که برای مدیریت دیابت خود در تعطیلات نوروز به آن نیاز دارید، آورده‌ایم.

اگر میزبان یک مهمانی در نوروز می‌باشید، احتمالاً فهرست بلندی از کارها برای انجام دارید. این لیست احتمالا شامل خرید مواد غذایی، پخت و پز، نظافت، تزئینات، چیدن میز و انجام سایر وظایف میزبانی می‌باشد. برای جلوگیری از احساس خستگی، در روزهای منتهی به عید نوروز با کنترل قند خون، خوردن به موقع وعده‌های غذایی، داشتن یک برنامه خواب ثابت و درست کردن یک دفترچه برای یادآوری مصرف هرگونه دارو، مراقب سلامت خود باشید.

مطالعه بیشتر: داروهای کاهش قند خون

برخی از افراد ممکن است صبحانه و ناهار را در ایام تعطیل حذف کنند تا برای شام تعطیلات “معده آنها خالی باشد”. اما برای افراد مبتلا به دیابت، این کار می‌تواند عواقبی داشته باشد. اولاً، می‌تواند منجر به افت قند خون شود، به خصوص اگر داروهای دیابت خاصی مانند انسولین یا دارویی از دسته سولفونیل اوره ها مصرف می‌کنند. دوم، می‌تواند منجر به پرخوری در هنگام شام شود که می‌تواند باعث افزایش گلوکز خون شود.

لزوماً نیازی به خوردن صبحانه یا ناهار زیادی در روز تعطیل نیست، اما حداقل این وعده‌های غذایی باید متعادل و دارای فواصل مناسب باشند. هنگام برنامه ریزی وعده‌های غذایی خود از روش بشقاب دیابتی به عنوان راهنمای خود استفاده کنید.

اگر بی دلیل در اطراف میز غذا بچرخید، ممکن است منجر به غذا خوردن بی دلیل شود. غذا خوردن در زمانی که حواستان پرت است، گرسنه نیستید و یا آگاهی کامل از آنچه می‌خورید ندارید، منجر به غذا خوردن بدون دلیل و بدون اراده می‌شود.

جای تعجب نیست که نقطه مقابل غذا خوردن بدون اراده، غذا خوردن آگاهانه (مایندفول) است. در غذا خوردن آگاهانه شما کاملاً از چیزی که میخورید آگاه هستید. به این معنا که متوجه طعم و بوی آن، بافت آن و احساسی که در شما ایجاد می‌کند خواهید شد. در نتیجه شما فقط در زمانی که گرسنه هستید غذا می‌خورید و این به مدیریت دیابت کمک زیادی می‌کند.

مطالعه بیشتر: طرح پویش ملی سلامت

صرف نظر از اینکه غذا سلف سرویس است و یا روی میز سرو می‌شود، باید قبل از سرو غذا از گزینه‌های موجود غذایی مطلع شوید و برای انتخاب آنها برنامه ریزی کنید. در غیر این صورت، ممکن است با یک بشقاب پر از نشاسته، پروتئین و سبزیجات بسیار کم مواجه شوید.

غذاهای دلخواه خود را در بشقاب بگنجانید، اما همچنان از اندازه سهم کربوهیدرات، پروتئین و سبزیجات خود در وعده غذایی غافل نشوید.

برای راهنمایی می‌توانید از روش بشقاب دیابت استفاده کنید! این روش می‌گوید که نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات غیر نشاسته‌ای، مانند هویج کباب شده یا کلم بروکلی پخته شده، پر کنید. سپس یک چهارم بشقاب خود را با پروتئین مانند مرغ پخته شده پر کنید. در نهایت، یک چهارم آخر بشقاب خود را با غذاهای کربوهیدراتی مانند سیب زمینی نیمه پوره با گل کلم یا سیب زمینی پخته شده، پر کنید.

مطالعه بیشتر: تست آنلاین دیابت نوع دو

نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع اصلی کالری‌های “پنهان” و قندهای اضافه شده باشند. این امر به این دلیل است که نوشیدنی‌ها به اندازه کافی به شما احساس سیری نمی‌دهند. بنابراین ممکن است متوجه نشوید که چه مقدار کالری و قند اضافی به بدن خود وارد می‌کنید. به عنوان مثال، یک بطری نوشابه کوچک حاوی حدود 140 کالری و 40 گرم قند اضافی است! این قند بیشتر از مقدار قندی است که یک فرد باید در یک روز کامل مصرف کند! منابع اصلی قندهای افزوده، نوشیدنی‌های شیرین هستند. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که قندهای افزوده شده را به کمتر از 25 گرم در روز برای اکثر زنان و 36 گرم در روز برای اکثر مردان محدود کنید.

اشتباه‌ترین کاری که می‌توانید بعد از خوردن یک وعده غذایی زیاد در تعطیلات انجام دهید، این است که بعد از آن برای مدت طولانی روی کاناپه دراز بکشید. زیرا این امر می‌تواند منجر به افزایش گلوکز خون شود. پس توصیه می‌شود که سعی کنید بلند شوید و حرکت کنید! بعد از غذا با یکی از اعضای خانواده یا دوست خود به پیاده روی بروید. سعی کنید با فرزندان یا نوه‌های خود کمی بازی کنید. حرکت داشتن بعد از غذا می‌تواند به ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون و کنترل آن کمک کند. فقط مطمئن شوید که قند خون خود را قبل و بعد از فعالیت بدنی، طبق دستور پزشک خود آزمایش کنید. فعالیت بدنی می‌تواند به طرق مختلف بر روی قند خون افراد مبتلا به دیابت تأثیر بگذارد، بنابراین همیشه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید!

منبع: Diabetes.org

مطالعه بیشتر: کنترل دیابت در محل کار _ پیشگیری از عوارض دیابت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا