نفروپاتی دیابتی چیست؟ علائم، عوارض و درمان آن

نفروپاتی دیابتی

نفروپاتی دیابتی یکی از عوارض جدی دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 است. به آن بیماری مزمن کلیه دیابتی نیز می گویند. در ایالات متحده، از هر 3 نفر مبتلا به دیابت، 1 نفر به نفروپاتی دیابتی مبتلا است.

نفروپاتی دیابتی بر کارکرد کلیه‌ها برای حذف مواد زائد و مایعات اضافی از بدن تأثیر منفی می‌گذارد. بهترین راه برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن آن داشتن یک سبک زندگی سالم و کنترل دیابت و فشار خون بالا می‌باشد.

با گذشت زمان نفروپاتی دیابتی به آرامی به سیستم فیلتراسیون کلیه‌ها آسیب می‌رساند. درمان زودهنگام ممکن است از این وضعیت جلوگیری کند یا روند آن را کند کند و احتمال عوارض را کاهش دهد.

بیماری کلیوی دیابتی می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود. نارسایی کلیه یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. گزینه‌های درمان نارسایی کلیه، دیالیز یا پیوند کلیه است.

مطالعه بیشتر: داروهای کاهش قند خون

در مراحل اولیه، ممکن است علائمی وجود نداشته باشد. در مراحل بعدی، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فشار خون بالا که کنترل آن سخت‌تر می‌شود.
  • تورم پا، مچ پا، دست یا چشم.
  • ادرار کف آلود.
  • سردرگمی یا مشکل در تفکر.
  • تنگی نفس.
  • از دست دادن اشتها.
  • تهوع و استفراغ.
  • خارش.
  • خستگی و ضعف.

اگر علائم بیماری کلیه دارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر دیابت دارید، سالانه یا هر چند وقت یک بار که پزشک برای شما تعیین می‌کند آزمایشات مربوطه را انجام دهید تا عملکرد کلیه‌های شما بررسی شود.

نفروپاتی دیابتی زمانی اتفاق می‌افتد که دیابت به رگ‌های خونی و سایر سلول‌های کلیه آسیب می‌زند.

کلیه‌ها دارای میلیون‌ها خوشه رگ خونی کوچک به نام گلومرول هستند. گلومرول‌ها ضایعات خون را فیلتر می‌کنند. آسیب به این رگ‌های خونی می‌تواند منجر به نفروپاتی دیابتی شود. این آسیب می‌تواند باعث شود که کلیه‌ها به درستی کار نکنند و منجر به نارسایی کلیه شود.

نفروپاتی دیابتی یکی از عوارض شایع دیابت نوع 1 و 2 است.

با گذشت زمان، دیابتی که به خوبی کنترل نشود ممکن است به رگ‌های خونی در کلیه‌ها که مواد زائد را از خون تصفیه می کنند آسیب برساند. این عارضه می‌تواند منجر به آسیب کلیه و ایجاد فشار خون بالا شود.

فشار خون بالا با افزایش فشار در سیستم فیلتراسیون کلیه‌ها می‌تواند آسیب بیشتری به کلیه‌ها وارد کند.

اگر دیابت دارید، موارد زیر می‌تواند خطر ابتلا به نفروپاتی دیابتی را افزایش دهد:

قند خون بالا کنترل نشده که هیپرگلیسمی نیز نامیده می‌شود.

فشار خون بالا کنترل نشده.

سیگار کشیدن.

کلسترول خون بالا.

چاقی.

سابقه خانوادگی دیابت و بیماری کلیوی.

عوارض نفروپاتی دیابتی می‌تواند به آرامی طی ماه‌ها یا سال‌ها بروز کند. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشند:

تجمع مایع در بدن می‌تواند منجر به تورم در بازوها و پاها، فشار خون بالا یا مایع در ریه شود که به آن ادم ریوی می‌گویند.

افزایش سطح ماده معدنی پتاسیم در خون که هیپرکالمی نامیده می‌شود.

بیماری قلبی و بیماری عروقی. این عارضه می‌تواند منجر به سکته مغزی شود.

کم خونی.

عوارضی در بارداری که خطراتی را برای فرد باردار و جنین در حال رشد به همراه دارد.

آسیب به کلیه‌ها که قابل جبران نیست. به این مرحله بیماری کلیه مرحله آخرمی‌گویند. درمان یا دیالیز یا پیوند کلیه است.

برای کاهش خطر ابتلا به نفروپاتی دیابتی:

برای مدیریت دیابت به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین برای بررسی میزان مدیریت قند خون خود و بررسی نفروپاتی دیابتی و سایر عوارض، با پزشک صحبت کنید. قرار ملاقات‌های شما ممکن است سالانه یا بیشتر باشد.

دیابت خود را درمان کنید. با درمان خوب دیابت، می توانید سطح قند خون خود را تا حد امکان در محدوده هدف نگه دارید. این ممکن است از نفروپاتی دیابتی جلوگیری کند یا پیشرفت آن را کند کند.

مطالعه بیشتر: درمان دیابت

فشار خون بالا یا سایر شرایط پزشکی را مدیریت کنید. اگر فشار خون بالا یا شرایط دیگری دارید که خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش می دهد، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود برای کنترل آنها همکاری کنید.

داروهایی را که بدون نسخه تهیه می کنید فقط طبق دستور مصرف کنید. برچسب روی مسکن هایی که مصرف می کنید را بخوانید. این ممکن است شامل آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند ناپروکسن و ایبوپروفن باشد. برای افراد مبتلا به نفروپاتی دیابتی، این نوع مسکن ها می توانند منجر به آسیب کلیه شوند.

در وزن سالم بمانید. اگر وزن مناسبی دارید، سعی کنید در بیشتر روزهای هفته از نظر بدنی فعال باشید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، با یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد بهترین راه کاهش وزن صحبت کنید.

مطالعه بیشتر: رژیم دیابتی‌ها

سیگار نکشید. سیگار کشیدن می تواند به کلیه ها آسیب برساند یا آسیب کلیه را بدتر کند. اگر سیگاری هستید، با یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد راه های ترک سیگار صحبت کنید. گروه‌های حمایتی، مشاوره و برخی داروها ممکن است به درمان نفروپاتی دیابتی کمک کنند.

منبع: Mayoclinic.org

مطالب مرتبط: کنترل دیابت در محل کار _ دیابت بارداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *