تاول‌های دیابتی؛ هر آنچه باید درباره آن بدانید!

تاول‌های دیابتی

اگر دیابت دارید و پوست شما خود به خود تاول می‌زند، ممکن است تاول‌های دیابتی باشند. به این تاول‌ها، بولوزیس دیابتیکوروم یا تاول‌های دیابتی نیز می‌گویند.

اگر برای اولین بار این تاول‌ها را مشاهده می‌کنید ممکن است برای شما نگران کننده باشند. اما در عین حال احتمالا بدون درد هستند و به طور معمول خود به خود بهبود پیدا می‌کنند و جای زخمی باقی نمی‌ماند.

برخی از بیماری‌های پوستی با دیابت مرتبط هستند. تاول‌های دیابتی معمولا روی پا هستند و نسبتا نادر می‌باشند.

مقاله‌ای در مجله بین المللی دیابت در کشورهای در حال توسعه اشاره می‌کند که در ایالات متحده، این اختلال تنها در 0.5 درصد از افراد مبتلا به دیابت رخ می‌دهد. تاول‌ پای دیابتی در مردان دو برابر بیشتر از زنان دیده شده است.

مطالعه بیشتر: عوارض دیابت

تاول‌های دیابتی اغلب روی پاها و انگشتان پا ظاهر می‌شوند. این تاول‌ها کمتر روی دست‌ها، انگشتان و بازوها ظاهر می‌شوند.

تاول‌های دیابتی می توانند به بزرگی 15 سانتی متر باشند، اگرچه معمولا کوچکتر هستند. شکل این تاول‌ها مانند زمانی است که گویا پوست شما دچار سوختگی شده است اما دردی ندارد.

تاول‌های دیابتی به ندرت به صورت یک ضایعه منفرد ظاهر می‌شوند. این تاول‌ها در بیشتر مواقع دو طرفه هستند یا به صورت خوشه ای کنار یکدیگر ظاهر می‌شوند. پوست اطراف تاول‌ها معمولا قرمز یا متورم نیست. اگر قرمزی یا تورم مشاهده کردید فوراً به پزشک مراجعه کنید. تاول‌های دیابتی حاوی مایع شفاف و استریل هستند و معمولاً خارش دارند.

با توجه به خطر عفونت و زخم در تاول‌های دیابتی به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا از شرایط پوستی جدی‌تر پیشگیری کنید. بر اساس مقاله ای در Clinical Diabetes، تاول‌های دیابتی معمولاً طی دو تا پنج هفته بدون مداخله بهبود می‌یابند.

مایع موجود در تاول‌ها استریل است. برای جلوگیری از عفونت، نباید خودتان این تاول‌ها را سوراخ کنید، اگرچه اگر ضایعه بزرگ باشد، ممکن است پزشک بخواهد مایع را تخلیه کند. بهتر است این تاول به عنوان پوششی برای زخم دست نخورده باقی بماند.

تاول‌ها را می‌توان با کرم یا پماد آنتی بیوتیک درمان کرد و برای محافظت از آسیب بیشتر آنها را بانداژ کرد. اگر خارش شدید باشد، پزشک ممکن است یک کرم استروئیدی تجویز کند.

در نهایت، کنترل سطح قند خون مهمترین گامی است که برای جلوگیری از تاول‌های دیابتی یا سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها می‌توانید انجام دهید.

مطالعه بیشتر: درمان دیابت

علت تاول‌های دیابتی ناشناخته است. بسیاری از ضایعات بدون هیچ آسیب شناخته شده‌ای به پوست ظاهر می‌شوند. پوشیدن کفش‌های نامناسب می‌تواند باعث ایجاد تاول شود. عفونت قارچی کاندیدا آلبیکنس یکی دیگر از علل شایع تاول در افراد مبتلا به دیابت است.

اگر سطح قند خونتان به خوبی کنترل نشود، احتمال ابتلا به تاول‌های دیابتی بیشتر می‌شود. افرادی که نوروپاتی دیابتی دارند، به دلیل آسیب عصبی که حساسیت به درد را کاهش می‌دهد، در برابر تاول‌های دیابتی آسیب پذیرتر هستند. تصور می‌شود که بیماری شریان محیطی نیز در این امر نقش دارد.

مطالعه بیشتر: نفروپاتی دیابتی

در صورتی که دیابت دارید مهم است که مراقب وضعیت پوست خود باشید. اگر نوروپاتی دارید، ممکن است تاول‌ها و ضایعات را احساس نکنید.

برای جلوگیری از تاول‌ها و ابتلا به عفونت‌های ثانویه آن می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • هر روز پاهای خود را به طور کامل بررسی کنید.
  • با پوشیدن کفش و جوراب از پاهای خود در برابر آسیب محافظت کنید.
  • کفش‌هایی بپوشید که تنگ نباشند.
  • کفش‌های نو را با احتیاط بپوشید تا منجر به ایجاد تاول نشود.
  • هنگام استفاده از قیچی و وسایل باغبانی که می‌توانند تاول ایجاد کنند، از دستکش استفاده کنید.
  • اشعه ماوراء بنفش باعث ایجاد تاول در برخی افراد می‌شود. کرم ضد آفتاب بزنید و در معرض نور خورشید بودن را محدود کنید.

مطالعه بیشتر: داروهای کاهش قند خون

در صورت ایجاد تاول با پزشک خود تماس بگیرید. بیشتر تاول‌ها خود به خود بهبود می‌یابند، اما خطر عفونت ثانویه وجود دارد. علائم زیر نیاز به تماس فوری با پزشک دارد:

  • قرمزی اطراف تاول
  • تورم
  • گرمی ضایعه که از سطح آن ساطع می شود
  • درد
  • تب همراه با علائم فوق

منبع: Healthline

مطالعه بیشتر: کنترل دیابت در محل کار _ رژیم دیابتی‌ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *