نقش ویتامین B12 در بارداری

نقش ویتامین B12 در بارداری

حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل در تمام مراحل زندگی مهم است، اما در بارداری این اهمیت بیشتر می‌شود. زیرا باید در این دوران اطمینان حاصل کنید که جنین شما به یک نوزاد سالم و تندرست تبدیل خواهد شد. ویتامین‌های B، که اغلب کمپلکس ویتامین B نامیده می‌شود، بخش مهمی از تغذیه شما را در دوران بارداری تشکیل می‌دهند. به ویژه ویتامین‌های B6، B9 و  B12این سه به طور خاص به کاهش خطر نقایص مادرزادی و همچنین تسکین برخی از علائم بارداری کمک می‌کنند. به طور کلی ویتامین B12 در بارداری و همچنین در بقیه مراحل زندگی فرد از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مصرف ویتامین‌های با کیفیت دوران بارداری، راهی عالی برای اطمینان از دریافت تمام ویتامین‌های مورد نیاز مادر و جنین برای بارداری سالم است. البته، ویتامین‌های دوران بارداری جایگزین یک رژیم غذایی سالم نیستند، بلکه برای کمک به یک رژیم غذایی سالم استفاده می‌شوند.

ویتامین B12 در بارداری برای حفظ سلامت سیستم عصبی شما مهم است. همچنین اگر در دوران بارداری با اسید فولیک ترکیب شود، می‌تواند به جلوگیری از اسپینا بیفیدا و سایر نقایص مادرزادی ستون فقرات و سیستم عصبی مرکزی در کودک نیز کمک کند.

شما می‌توانید B12 را از غذاهای غنی شده (شیر سویا یا سویا)، ماهی، مرغ، تخم مرغ و شیر دریافت کنید. البته برای گرفتن نتیجه مطلوب باید حدود 2.6 میکروگرم در روز مصرف کنید. استفاده از مکمل‌ها برای رسیدن به این میزان B12 به شما کمک می‌کند.

  • سالمون وحشی
  • شیر سویا یا محصولات سویا (با برچسب تقویت شده با B12)
  • میگو
  • جگر یا فیله گوشت گاو تغذیه شده با علف
  • ماست
  • غلات غنی شده
  • گوشت قرمز
  • پنیر سوئیسی
  • شیر

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی بارداری

B12 برای تشکیل لوله عصبی کودک، رشد مغز و ستون فقرات او ضروری است.

همراه با فولات، در سنتز DNA و گلبول‌های قرمز نقش دارد.

به رشد و عملکرد مغز، اعصاب و سلول‌های خونی شما کمک می‌کند.

با کمک به متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به بهبود سطح انرژی، خلق و خو و استرس کمک می‌کند.

با تنظیم سنتز میلین و اسیدهای چرب به حفظ سیستم عصبی مرکزی طبیعی و عملکردهای عصبی کمک می‌کند.

مطالعه بیشتر: کم خونی در بارداری

برای زنان در سنین باروری، کمبود B12 بسیار نادر است، اما اگر این کمبود رخ دهد، خطر ابتلای کودک شما به نقص لوله عصبی را افزایش می‌دهد. این علائم مشابه مشکلاتی است که ممکن است ناشی از کمبود B9 (فولات) باشد.

آنسفالی – نخاع و مغز به درستی تشکیل نمی‌شوند.

انسفالوسل – قسمت‌هایی از مغز شروع به فشار آوردن به بیرون می‌کند.

اسپینا بیفیدا – ستون فقرات کودک به درستی شکل نمی‌گیرد.

اگر هر یک از این نقایص مادرزادی در خانواده وجود داشته باشد، آزمایش غربالگری سه گانه ضروری است.

اگر فکر می‌کنید ممکن است کمبود ویتامین B12 داشته باشید و از افسردگی، اضطراب، خستگی یا بی‌خوابی رنج می برید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

در شرایط کمبود شدید B12 ممکن است آسیب مغزی رخ دهد. حتما تمام نگرانی‌های خود را با پزشک در میان بگذارید تا از آسیب کمبود ویتامین جلوگیری کنید.

مطالعه بیشتر: قرص آهن در بارداری

اگر قبل از بارداری دچار کمبود ویتامین B12 هستید، ممکن است پزشک از شما بخواهد B12 را با اسید فولیک همزمان مصرف کنید. هر دوی این مکمل‌ها با هم به جلوگیری از نقص‌های مادرزادی در جنین در حال رشد و همچنین مبارزه با نقص‌هایی که بر ستون فقرات و سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد کمک می‌کند. ویتامین‌های دوران بارداری باید به رفع اکثر کمبودها کمک کنند، اما قبل از مصرف آنها درباره دوز و نحوه مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

به طور معمول، ویتامین‌های دوران بارداری حاوی ترکیب کاملی از کمپلکس ویتامین B هستند تا تمام دوزهای توصیه ‌شده ویتامین B را برآورده کنند. در صورت مصرف ویتامین‌های دوران بارداری، نیازی به مصرف مکمل‌های معمول ویتامین B نیست. به سادگی از یک رژیم غذایی متعادل در کنار مولتی ویتامین بارداری خود لذت ببرید و منتظر آمدن فرزند کوچک خود باشید!

پریناتال مولتی ویت محصول تحت لیسانس سوئیس می‌باشد که در ایران توسط شرکت تامین فارمد ساخته می‌شود. این محصول با ترکیب متعادلی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور ویژه برای زنان باردار و شیرده ساخته شده است. این محصول دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم، فولیک اسید و ویتامین K2 می‌باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد محصول Prenatal Multivit

اگر سوالی دارید حتما از پزشک خود بپرسید. سلامتی شما و کودک در حال رشدتان به این بستگی دارد که سوالات خود را از دکتر بپرسید، سالم بمانید و استرس نداشته باشید. از بارداری لذت ببرید و به خاطر خودتان و کودکتان سالم غذا بخورید (کودک شما فقط به 300 کالری اضافی سالم در روز نیاز دارد مگر اینکه پزشک شما توصیه دیگری کرده باشد).

منبع: Americanpregnancy.org

مطالعه بیشتر: دیابت بارداری _ واکسن HPV در بارداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *